Kontakt oss om intelligent informasjonsstyring
Lurer du på hvordan Contesto kan hjelpe deg og din bedrift med intelligent informasjonsstyring? Send oss en kort melding om hva du lurer på, så kommer vi tilbake til deg.
Intelligent informasjonsstyring handler om en helhetlig tilnærming til det å styre informasjonen i bedriften. Vi har følgende definisjon:
Intelligent Informasjonsstyring er systemer og strategier som forbedrer samspillet mellom informasjon, mennesker, teknologi og prosesser, for å utnytte og utvikle kunnskapen som skapes gjennom hele informasjonens livssyklus.
I dette arbeidet har vi erfart tre viktige suksessfaktorer som bidrar til å se forbedring: Endringsledelse, Brukeradopsjon og Gevinstrealisering.
Første del av definisjonen over sier noe om to vesentlige områder innen informasjonsstyring.
Systemer dreier seg om teknologi. Hvilken teknologi understøtter informasjonsstyringen? Har vi de rette applikasjonene for å jobbe effektivt med informasjonen? Har vi for mye teknologi?
Dette er spørsmål vi tar opp når vi hjelper bedrifter med å rydde opp i sitt digitale kaos.
Strategier er hvordan vi jobber med informasjonen vi produserer eller innhenter. Klare retningslinjer og prosedyrer for dette kan gi store gevinster i en bedrift.
Alle bedrifter jobber med prosesser, enten de er udefinerte eller godt beskrevet. Digitalisering av disse prosessene er et godt effektiviseringstiltak. Vi deler ofte informasjonsreisen inn i tre faser:
Med intelligent informasjonsstyring ser vi på hvordan vi kan effektivisere og digitalisere alle disse delprosessene
Siste del av definisjonen sier noe om hvorfor vi bør ha fokus på informasjonsstyring i første omgang. Nemlig å bedre kunne utnytte den verdien som finnes i det vi har av informasjon i bedriften. Det kan handle om å enklere finne igjen informasjonen som bedriftens ansatte skaper. Eller systemer som kan foreslå informasjon som er nyttig for deg i en gitt situasjon.
Et dokument med nyttig eller kritisk informasjon som aldri blir funnet har liten verdi. Vi hjelper med å få informasjonen synliggjort og tilgjengeliggjort.
Selv om mange bedrifter kommer til oss for å implementere teknologi for dokumenthåndtering, anbefaler vi som regel å ta steg tilbake og gjøre en analyse av fire hovedområder:
Målet med oppstartsdelen av et oppdrag er å gå nøye gjennom mål, delmål, historikk. Her settes forventninger og retning for oppdraget. Vi lager en tydelig møte - og aktivitetsplan, og setter datoer for de ulike fasene.
Her gjennomfører vi intervjuer med brukere, ledere og andre aktuelle roller. Vi sender ut spørreskjema og kartlegger prosesser. Alt dette gjør vi for å finne mest mulig data og innsikt om hvordan situasjonen er i dag - om antakelsene i oppstartsfasen stemmer med virkeligheten.
Vi gjør også en kartlegging av digitale verktøy, som brukes i bedriften og av de ansatte, delt inn i kjerneverktøy og støtteverktøy.
Til slutt kommer vi til én eller flere anbefalinger om hvordan forbedre og videre jobbe med utfordringer identifisert. Det kan være tiltak som forbedringer av prosesser, ny teknologi, nye retningslinjer og rutiner, mer opplæring osv.
Når analysedelen av hjulet er gjennomført kan vi hjelpe med å implementere de anbefalte tiltakene.
Er det ny teknologi som skal implementeres kan vi hjelpe med anskaffelsesprosessen og implementering - enten med egne ressurser eller eksterne.
Vi kan også bistå med implementering av nye rutiner, retningslinjer og strategier. Dette gjør vi gjennom ulike workshops for nøkkelpersoner i bedriften.
Endringer er krevende. For at tiltak som gjennomføres og implementeres ikke bare skal være et skippertak kreves bevisst oppfølging. Dersom det ikke følges opp med en plan for forvaltning og etterlevelse kan arbeidet som er gjort i analyse og implementeringsfasen bli betydelig svekket.
Hvis rutiner glemmes eller ikke følges, systemer ikke brukes rett eller ikke brukes i det hele tatt, kan man igjen oppleve kaos.
Vi kan hjelpe med forvaltning gjennom en rådgiver og en fast oppfølgingsplan. Dermed blir dette en kontinuerlig prosess, hvor man etter en stund igjen må analysere data for å se om endringer har ført til at vi må gjøre nye tiltak og forbedringer.
Lurer du på hvordan Contesto kan hjelpe deg og din bedrift med intelligent informasjonsstyring? Send oss en kort melding om hva du lurer på, så kommer vi tilbake til deg.
Tlf. 45 20 70 00
Stokkamyrveien 13
4313 Sandnes
Dronning Eufemias gate 16
0191 Oslo
Support for eksisterende kunder
servicedesk@contesto.no